رنگ آمیزی کروموزوم :


 تمام 24 نوع کروموزوم را می توان با رنگ آمیزی اختصاصی شناسایی کرد .

G-banding
از تریپسین و رنگ گیمسا استفاده می شود . طی این عمل نواحی هتروکروماتین (AT-rich) به رنگ تیره و نواحی یوکروماتین ( GC-rich) به رنگ روشن مشاهده می شوند.
 کیفیت نواربندی G تقریبا 400 تا 500 نوار در هر مجموعه هاپلویید است و هر نوار معادل 6-8 مگا باز است.

R-banding
    کروموزوم ها را قبل از رنگ آمیزی تحت تاثیر مواد فیزیکی یا شیمیایی قرار می دهند تا نوارهای تیره و روشن برعکس G-banding ایجاد شود . این تکنیک برای مطالعه انتهای کروموزوم ها ، حذف ها و نوترکیبی انتها مفید است.

Q-banding

   با استفاده از رنگ های فلورسنت ( مثل کویناکرین) کروموزوم ها را رنگ کرده و با میکروسکوپ فلورسنت مطالعه می کنند . نواحی هتروکروماتین رنگ جذب کرده و درخشان می شود.


NOR      

برای رنگ آمیزی ماهواره ها یا بازوی کوتاه کروموزوم های آکروسنتریک به کار می رود . در این روش از رنگ نیترات نقره استفاده می شود.


C-banding  

به طور اختصاصی  به نواحی سانترومر و تشکیلات هتروکروماتینی یعنی قطعات 1q ، 9q و 16q در مجاور سانترومر و قطعه دیستال Yq به کار می رود . در این روش ، کروموزوم ها را با اسید و سپس ، قلیا نظیر هیدروکسید باریم تیمار کرده و با گیمسا رنگ می کنند.
باندC در جمعیت اندازه های مختلفی را نشان می دهد.بیشترین تنوع در ستلایت ها و بازوهای کوتاه کروموزوم های آکروسنتریک مشاهده می شود این تنوعات را هترومورفیسم گویند. از هترومورفیسم  به عنوان مارکر در تعیین نقشه ژنی ، آزمایش تعیین والد و تمایز دو قلوهای تک تخمی از دو تخمی یا منشا تریزومی و تریپلوئیدی استفاده می شود.

DAPI Banding/DA   

مشابه C-banding که اکتینومایسین D برای نواحی غنی از GC  و فلوروکروم DAPI یا دیستامین A و سبز متیل به طور اختصاصی برای نواحی غنی از AT به کار می رود. این روش به ویژه برای شناسایی 15P استفاده می شود.

G-11 Banding  

در این روش از رنگ گیمسا استفاده می شود و برای رنگ آمیزی بخش هتروکروماتین 9q استفاده می شود.