دانشجویان متقاضی شرکت در کنکور زیست‌شناسی می‌بایست در مجموعه‌ای تحت عنوان مجموعه زیست شناسی علوم سلولی مولکولی با کد 1206 در گروه علوم پایه ثبت نام نمایند. این مجموعه شامل هشت رشته بوده که عبارتنداز: علوم سلولی مولکولی، ژنتیک، میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) میکروبی، زیست فناوری دریا و زیست‌فناوری گرایش صنعت و محیط زیست می‌باشد.

این مجموعه با حدود 15000 نفر شرکت کننده جزء رشته‌های پر متقاضی کنکور بوده که همین امر رقابت را در این رشته سنگین می نماید. البته باید به این نکته توجه داشت که دانشجویان در زمان ثبت نام گرایش خود را مشخص ننموده و فقط مجموعه کلی را انتخاب می‌نمایند و با توجه به یکسان بودن سؤالات در گرایش‌ها مختلف همزمان شانس خود را در چند گرایش محک می‌زنند. در نهایت داوطلب می‌تواند در زمان انتخاب رشته، چندین رشته را درکنار هم انتخاب نماید. مهم ترین تفاوت بین رشته‌های مجموعه زیست‌شناسی در کنکور ضریب درس می‌باشد. به عنوان مثال در رشته ژنیتک، درس ژنتیک و در رشته سلولی مولکولی درس سلولی مولکولی ضریب 4 دارد.

دانشجویان شرکت کننده در کنکور وزارت علوم می‌توانند همزمان با مجموعه زیست‌شناسی شانس خود را در یک رشته شناور یا ستاره دار محک بزنند. از بهترین گزینه‌ها می‌توان به زیست‌شناسی - علوم جانوری (کد1214) و زیست‌شناسی - علوم گیاهی (کد1213) اشاره نمود. البته دانشجویان علاقه‌مند به بیوتکنولوژی پیشنهاد می‌شود رشته دوم را بیوتکنولوژی کشاورزی (کد 1324) انتخاب نمایند. دلیل این امر آن است که در آزمون این رشته دروسی نظیر ژنتیک، بیوشیمی و فیزیولوژی گیاهی وجود دارد. از داوطلب در صورت پذیرفته شدن در این رشته می‌تواند در مقطع دکتری در رشته بیوتکنولوژی پزشکی از گروه وزارت بهداشت ادامه تحصیل دهد.


تقویم وزارت علوم :



دریافت دفترچه ثبت نام و ارسال اطلاعات

هفنه اول دی ماه

زمان برگزاری آزمون

نیمه اول اردیبهشت‌ماه

اعلام کلید اولیه و امکان اعتراض

نیمه دوم اردیبهشت‌ماه

دریافت کارنامه اولیه و اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها

نیمه دوم خردادماه

اعلام نهایی اسامی پذیرفته شدگان

دهه اول شهریورماه

زمان ثبت نام پذیرفته شدگان

نیمه دوم شهریورماه